top of page

Africká tradice black&white tisku ADINKRA

Aktualizováno: 27. 1.


Mávnutím kouzelného proutku se dnes přesunu až do daleké Afriky...
Nedávno jsem totiž měla možnost prostudovat si velmi zajímavou knihu o tradičních technikách přírodního barvení a potisku látek v Africe (African textiles and Dyeing Techniques by Claire Polakoff vydanou v roce 1982 Routledge & Kegan Paul Ltd).
Jelikož se sama zabývám potiskem látek pomocí razítek, zaujala mne tradice Adinkra z Ghany. 
Má v repertoáru stovku překrásných symbolů, které se tradičně tisknou na látku pomocí razítek dlabaných do zbytků tykvových slupek. 


Symbolická řeč těchto piktogramů má až překvapivě velmi konkrétní význam. Každý obrazec má své jméno, ve kterém je obsaženo jeho jasné poselství. Každá potištěná látka je tedy nositelkou nějakého přímého sdělení, se kterým se ten, kdo ji nosí, ztotožňuje. 
Původně se těmito symboly potiskávaly textilie, kterými byl oděn král nebo kněží při významných ceremoniích (pohřby). Časem se ale rozšířily i mezi běžné lidi a dnes jsou tyto látky i oblíbeným obchodním artiklem, který se nabízí turistům.
Černá barva se tradičně vaří z kůry nějakého místního stromu, do kterého se vmíchá železná struska. Směs se několik hodin svařuje na hustou kaši, která se scedí a nechá vychladnout. Výsledný šlem se pak používá pro tisk na bavlněné látky, původně sešívané z ručně utkaných uzkých pruhů tkaniny. Samotný tisk probíhá na kousku rovné čisté země. Pomocí jakéhosi dřevěného hřebene, se na látku malují nejdřív linie, aby rozdělily prostor látky na menší pole, do kterých se otiskávají jednotlivé symboly. Látky jsou určené jen pro významné příležitosti a nepočítalo se s opakovaným praním, které potisk bohužel nevydrží.
Dnes už se původní významy symbolů dost vytrácejí a tradičním zdlouhavým procesům konkurují látky potištěné moderními technologiemi ve fabrikách. Přesto pro místní obyvatele ADINKRA neztrácí svůj jedinečný význam. 
Připadá mi ale, že ty symboly mohou promlouvat i napříč jinými kulturami, že obsahují mnohé prvky, které ani nám nejsou nijak cizí. Možná můžeme díky nim znovuobjevit sílu a význam tajemné řeči znaků, která tu byla ještě před tím, než vzniklo písmo.



Já jsem se nechala inspirovat a některé symboly jsem si vybrala, volně překreslila a vyrobila podle nich razítka. Razítka jsem pak využila k potisku látek pomocí technik alchymie přírodního tisku. Zkusila jsem klasickou černobílou verzi, improvizovala jsem ale i s jinou barevností (bílá na šedém či červeném podkladě pomocí reverzního tisku) nebo s různým pravidelným či nepravidelným rozmísťováním a střídáním jednotlivých motivů. S výsledkem jsem byla moc spokojená, vizuální jazyk těchto symbolů nabízí opravdu rozmanité možnosti jak si hrát a tvořit.



Pokud se chceš i ty naučit jak na černobílý tisk na textil pomocí barev, které najdeš v přírodě, můžeš přijít na můj kurz Alchymie přírodního tisku III/ Black&White, kde si osvojíš všechny postupy krok za krokem a také si vytvoříš svoje vlastní razítka! Nebo se můžeš zůčastnit celého cyklu Alchymie přírodního tisku I, II, III se zvýhodněnou vstupenkou. Těším sena tebe!


Tak to je dneska ode mne vše,
tvorbě a inspiraci zdar!
Budu se těšit na další společnou cestu!
Markéta K.



2 Comments


zitzazrak
Feb 06

Krasný! A víš co některy ty symboly znamrnaj? Mám doma takový africký přehoz pravě sešity z proužků, možna stejna technika - a zajímalo by mě co ty symboly znamenají, da se to někde najít?

Like

kotkova.j
Jan 27

Ohromně zajímavé, tvá inspirace je úžasná, jsem nadšená J. K.

Like
bottom of page