Staročeské koutnice, ochranné textílie s lidovými motivy
- Markéta Kotková
- 8. 4.
- Minut čtení: 3
Aktualizováno: 9. 4.

Dnes nebudeme putovat do dalekých exotických zemí, ale zůstaneme u nás v Čechách.
Před pár lety jsem na knižním veletrhu narazila na zajímavou knihu, vydanou nakladatelstvím Národního muzea. Jednalo se o Narození dítěte v lidovém prostředí a rituální vliv obřadní textilie - koutní plachty od Moniky Tauberové. Tak jsem vlastně náhodou objevila překrásný a křehký svět obřadních textílií našich předků.
Staročeské koutnice.
Slyšeli jste o nich?
Znáte je? Co jsou zač?
Koutnice jsou ruční výšivkou zdobené látky, které se používaly jako jakési ochranné záclonky.
Jejich smyslem bylo chránit matku s čerstvě narozeným dítětem před špatnými vlivy a zlými kouzly v domácím prostředí, kde obvykle porod i narození probíhaly. Matka s novorozencem většinou celé šestinedělí ležela na posteli v levém koutě světnice, od toho také název koutnice. Jejich styk
s okolním světem byl omezen různými zákazy a rituálními úkony. Vzhledem k tomu, že to bylo v dobách, kdy úmrtí novorozenců a vůbec malých dětí bylo celkem běžné, přežití novorozence a jeho prosperování bylo základním přáním, ke kterému směřovaly všechny lidové obřadní praktiky.
Koutní plachtu dostávala do výbavy téměř každá nevěsta. Šestinedělka pak ležela za touto "oponou" po dobu celých 6 týdnů. Plachty se zdobily různými tradičními motivy, které měly především ochranné a prosperitní významy. Byly vyšívané ze silnějšího konopného nebo lněného plátna o rozměrech 220x170cm.
Prastaré nejjednodušší motivy výšivek mívaly především ochranný význam. Magické myšlení vycházelo z přesvědčení, že obraz (symbol) konkrétní věci nebo i jeho část mají stejnou moc, jako věc samotná.
Jako nejstarší ochranné symboly se používaly různé šikmé, rovnoramenné i dvojité křížky, vlčí a kančí zuby, beraní rohy, jelení parohy, šípkové trní, sekáče (pravoúhle formované půlsvastiky) nebo tvary podobné hrábím a jinému pracovnímu nářadí. Sílu blahonosnou a hojnost přivolávající nesly například symboly slunce, měsíce v úplňku, osmicípé hvězdy, makovice, hrušky, kaliny, jablka, hada, jelena, kladiva a další.
S postupem času i vlivem maloměsta, byly prastaré symboly nahrazovány více dekorativní prvky a význam jednotlivých motivů se vyprazdňoval.
Barvy měly také svoji symboliku. Nejoblíbenější byla jak se zdá barva červená, která symbolizovala hrdost, zdraví a krásu a byla jí od počátku přisuzována ochranná moc. Nejstarší vyšívané plachty byly vyšívány v červené barvě již v 17.století. Jejich tóny se podstatně lišily podle různých domácích výrobních receptů, barviv a materiálů. Ale pojímání červeně i dalších přírodních barev a jejich aplikace sahá až do pravěku.
S výrobou syntetických barev se lidový vkus paradoxně trochu potlačil a pestrobarevné přehnaně zdobné kousky nahradily původní jednoduché motivy vyšívané červenou po domácku barvenou režnou nití na režné lněné nebo konopné plátno.
( cituji také z knihy Antonína Václavíka Textil v lidové tvorbě, kterou jsem nedávno sehnala na knihobotu)
Já jsem si motivy na koutnicích zamilovala na první pohled. Rozhodla jsem se je oživit a dále s nimi pracovat ve své tvorbě. Volně překreslené jsem je použila jako inspiraci pro vytvoření linorytových raznic, se kterými potiskávám přírodně barvené textílie. Nejbližší jsou mi obrazy jelínků, květů/stromů života a ptáčků.
Některé významy mých oblíbených motivů:
jelen- dospělost, síla, zdraví, obnovování
strom- starodávný symbol pro život jako takový
pták - původně symbolizoval duši zemřelého, později se proměnil v symbol romantické lásky až symbolizoval samotného ženicha
křížky - prastaré ochrané motivy
had - prastará představa hada hospodárníčka jako ochránce rodu a symbol prosperity

Díky Markéto! Je to krásný a Tvy obnovený koutnicový vzory už pár let zdobí a chrání prostor, kde pečuju o těhotné ženy i ženy po porodu. Moc se těším na další společnou tvorbu! A tu sadu vyšívací si rovnou prosím rezervuji :)
Díky!
Káča